In vroeger eeuwen, voor de uitvinding van de fotografie, lieten reders en kapiteins hun schepen vaak portretteren door een scheepsschilder. Het doel van een scheepsportret was om het schip zo mooi en luisterrijk mogelijk uit te beelden. Vaak werd hetzelfde schip nog eens op de achtergrond vanuit een ander perspectief afgebeeld. Tot op de dag van vandaag zijn de zeilschepen van weleer een gewild onderwerp voor schilders.
Op deze pagina zijn tekeningen en schilderijen verzameld van schepen die op de werven van de scheepsbouwers Meursing zijn gebouwd of waarop een van de werven is afgebeeld.
Jacob Spin (1806 – 1875)
Jacob Spin ziet in zijn jeugd in Amsterdam de schepen op het IJ komen en gaan en gaat zelf varen als matroos. Onderweg tekent hij schepen. Vanaf ongeveer 1850 leeft hij van het maken van scheepsportretten en noemt hij zich “schepenaftekenaar”. Al zijn schilderijen worden verzameld op www.jacobspin.com.
Jacob Spin maakte voor zo ver mij bekend van 14 schepen van de werven van Meursing scheepsportretten. Enkele zijn hier afgebeeld.
Everhardus Koster (1817-1892)
Nicolaas Martinus Wijdoogen (1824-1898)
Nicolaas Martinus Wijdoogen is vermoedelijk geboren in 1824 en leefde en werkte als schilder in Amsterdam, waar hij in 1848 exposeerde. Hij maakte voornamelijk Amsterdamse stadsgezichten en rivier- en zeegezichten. Hij zou in 1849 de Deense Annette Pidova hebben ontmoet en met haar naar Denemarken zij verhuisd. Er is verder bijzonder weinig over zijn leven bekend. Hoe hij de opdracht kreeg voor dit scheepsportrert, geheel in de stijl van Jacob Spin, en of hij nog meer scheepsportretten heeft gemaakt is een mysterie.
Jörgen Dahl (1825-1890)
Dahl is een Deense kunstenaar die in heel Scandinavië en Europa werkte. Zijn werken hangen in maritieme musea over heel de wereld.
Dirk Antoon Teupken (1828 – 1859)
Frederik Willem Zürcher (1835 – 1894)
George Lourens Kiers (1838 – 1916)
P.A. Schipperus (1840 – 1929)
Onbekende maker
William Hoard Yorke (1847 – 1921)
Wiliam Howard Yorke was een Engelse maritiem schilder, zoon van maritiem schilder William Gay Yorke (1817-1893). Hij werd in Canada geboren en verhuisde in 1855 naar de havenstad Liverpool, waar hij de rest van zijn leven woonde en werkte. Het oudst bewaard gebleven scheepsportret maakte hij op 11-jarige leeftijd. Hij portretteerde vele schepen, vaak in opdracht van de kapitein of reder.
Louis Apol (1850 – 1936)
Louis Apol was een Nederlandse kunstschilder en behoort tot de Haagse School. Hij is vooral bekend van zijn winterlandschappen. In 1880 voer hij mee op de expeditie met de schoener Willem Barents naar Nova Zembla. Op basis van de schetsen die hij onderweg heeft gemaakt schilderde hij diverse keren het poollandschap en de schoener Willem Barents.
Jan Frederik Meursing (1855 – 1930)
Dit is een uitzondering. Hier gaat het niet om een schip dat op een van de werven van Meursing is gebouwd maar om een aquarel met potlood door scheepsbouwmeester Jan Frederik Meursing van een Amerikaanse schoener. Links op de achtergrond zijn zowel scheepsmasten als een schoorsteen van een stoomschip zichtbaar. Laat hij hier fier de pracht van een snel zeilschip zien dat nog steeds zegeviert tijdens de opkomst van de stoomvaart?
C.A. de Vries (1940 – )
Scheepsschilder de Vries heeft vele zeilschepen uit de laatste periode van de grote zeilvaart geschilderd. Als contrast schilderde hij ook de eerste grote stoomschepen en passagiersschepen. Hieronder staan de tot zo ver bekende door hem geportretteerde schepen die bij de werven van de scheepsbouwers Meursing zijn gebouwd.