Stoomschepen

Op de werven Meursing zijn voornamelijk zeilschepen gebouwd. De stoomijsbreker Christiaan Brunings, die Jan Frederik Meursing in 1900 bouwde voor Rijkswaterstaat en die tot 1968 in gebruik is geweest, vaart nog steeds.  Maar al veel eerder zijn er stoomschepen van de helling gelopen op werf de Nachtegaal.

Ada van Holland, 1878

In opdracht van de Amsterdam-Texelsche Stoomboot Reederij bouwt W.H. Meursing in 1878 het de ijzeren radarstoomboot Ada van Holland op de werf De Nachtegaal te Amsterdam. Het schip verzorgt de zomerdienst tussen Oudeschild en Harlingen en is 33,7 m lang.

In 1882 neemt C. Bosman van de Alkmaar Packet, die zojuist het postcontract voor Texel heeft bemachtigd, het schip over. In 1910 neemt TESO het schip over van C. Bosman die mede door de overname van dit schip wordt uitgekocht. Het schip vaart de zomerdienst tussen Oudeschild en Harlingen in ieder geval vanaf 1911. Vanaf 1914 is het een reserveschip en zijn er diverse plannen met het schip, maar uiteindelijk begin 1923 wordt het schip geveild en voor fl 2.312 verkocht. Het zou gesloopt worden maar een paar maanden later zou er nog belangstelling geweest zijn. Wat er nu precies gebeurt is, weet niemand. Daarna is er niets meer van het schip vernomen.

briefkaart-haven-van-texel

 De Zes Gebroeders, 1882

Deze stoomsleepboot de “Zes Gebroeders” is in 1882 gebouwd op de werf de Nachtegaal van Jan Frederik Meursing te Amsterdam voor J.P. Korthals Altes. Jan Frederik was getrouwd met dochter Antonia van Jan Philip Korthals Altes (1827-1904).

Op de achtergrond is een gebouw van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij te zien. 

zesgebroeders

Foto: Collectie Scheepvaartmuseum

Christiaan Brunings, 1900

Deze stoomijsbreker bouwt Jan Frederik Meursing in 1900 in opdracht van Rijkswaterstaat. Na een lange staat van dienst als ijsbreker en directievaartuig, en later als meetvaartuig, komt het schip in 1968 in handen van het Scheepvaartmuseum in Amsterdam.

brunings3-1929

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email