Op schilderijen

In vroeger eeuwen, voor de uitvinding van de fotografie, lieten reders hun schepen vaak portretteren door een scheepsschilder. Het doel van een scheepsportret was om het schip zo mooi en luisterrijk mogelijk uit te beelden. Vaak werd hetzelfde schip nog eens op de achtergrond vanuit een ander perspectief afgebeeld. Tot op de dag van vandaag zijn de zeilschepen van weleer een gewild onderwerp voor schilders.

Op deze pagina zijn tekeningen en schilderijen verzameld van schepen die op de werven van de scheepsbouwers Meursing zijn gebouwd of waarop een van de werven is afgebeeld.

Frederik Willem Zürcher (1835 – 1894)

Westerdok gezien naar het zuiden met rechts werf de Nachtegaal aan de Bickersstraat. Tekening. Bron: Stadsarchief Amsterdam.

George Lourens Kiers (1838 – 1916)

De tewaterlating van fregatschip de Amsterdam op 11 januari 1873 op de werf Concordia van de firma Meursing & Huygens voor het handelshuis Van Eeghen & Co. Tekening, 1873.
Bron: Stadsarchief Amsterdam.

Gezicht op het Westerdok met schepen voor werf de Nachtegaal, rechts de huizen aan de Zandhoek en in het verschiet de Amsterdamse Stoom-Suiker-Raffinaderij in de Grote Bickersstraat. Aquarel en potlood, ca 1870. Bron: Stadsarchief Amsterdam.

P.A. Schipperus (1840 – 1929)

Het poolschip ‘Willem Barents’. Houtgravure, 1878. Bron: Stadsarchief Amsterdam.

William Hoard Yorke (1847 – 1921)

Het clipperbarkschip ‘Thorbecke VII’ onder kapitein J.F. Höper. Ca 1890. Bron: Scheepvaartmuseum Amsterdam.

Jan Frederik Meursing (1855 – 1930)

Amerikaanse schoener Ocolona. Potlood en aquarel, 1879. Bron: Maritiem Museum Rotterdam.

C.A. de Vries (1940 – )

De bark ‘Amstel’. Gouache 70×50 cm. Bron: https://cadevries.wordpress.com

Arnold de Lange (1968 – )


Klipper ‘Tjerimai’ hoog aan de wind varend tijdens stormachtig weer op de Noordzee. Olieverf op doek, 60×80 cm.
De Klipper ‘Tjerimai’ voor anker op een Indische rede. Olieverf op doek, 30×40 cm.
Print Friendly, PDF & Email