Op schilderijen

In vroeger eeuwen, voor de uitvinding van de fotografie, lieten reders hun schepen vaak portretteren door een scheepsschilder. Het doel van een scheepsportret was om het schip zo mooi en luisterrijk mogelijk uit te beelden. Vaak werd hetzelfde schip nog eens op de achtergrond vanuit een ander perspectief afgebeeld. Tot op de dag van vandaag zijn de zeilschepen van weleer een gewild onderwerp voor schilders.

Op deze pagina zijn tekeningen en schilderijen verzameld van schepen die op de werven van de scheepsbouwers Meursing zijn gebouwd of waarop een van de werven is afgebeeld.

Jacob Spin (1806 – 1875)

Jacob Spin ziet in zijn jeugd in Amsterdam de schepen op het IJ komen en gaan en gaat zelf varen als matroos. Onderweg tekent hij schepen. Vanaf ongeveer 1850 leeft hij van het maken van scheepsportretten en noemt hij zich “schepenaftekenaar”. Al zijn schilderijen worden verzameld op www.jacobspin.com.

Jacob Spin maakte voor zo ver mij bekend van 14 schepen van de werven van Meursing scheepsportretten.

Clipperbark “Jeanette Agatha”, J. Spin 1860.
Gebouwd in 1858 te Amsterdam op de werf De Nachtegaal van W.H. en A.H. Meursing en genoemd naar een dochter van W.H. Meursing. In 1860 herdoopt in Soerabaja Packet. De auqarel is afgebeeld op een menukaart van diner op 22 november 1973 van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V.

Piet Hein (gebouwd als Consul Voelkel, 1862), aquarel van Jacob Spin, 1869.
De ‘Piet Hein’ zeilend van de wind met alle zeilen bij. In top de Dordtse collegevalg 24. Rechts op het middenplan hetzelfde schip bij de wind. Het voert daar het voorstengestagzeil in plaats van de fok en geen grootstengestagzeil. Ook de vlagvoering is verschillend. Dit schip van 99 last of 188 ton werd in 1862 bij Meursing en Co te Nieuwendam gebouwd voor de reder P.H. Kaars Sypestein te Krommenie, en gesteld onder kapitein F. Bakker (collegenummers Amsterdam 676 en Scheveningen 51). Het schip heette tot 1866 ‘Consul Voelkel’, doch wordt in 1867 als ‘Piet Hein’ vermeld.

Frederik Willem Zürcher (1835 – 1894)

Westerdok gezien naar het zuiden met rechts werf de Nachtegaal aan de Bickersstraat. Tekening tussen 1875 en 1900. Bron: Stadsarchief Amsterdam.

George Lourens Kiers (1838 – 1916)

De tewaterlating van fregatschip de Amsterdam op 11 januari 1873 op de werf Concordia van de firma Meursing & Huygens voor het handelshuis Van Eeghen & Co. Tekening, 1873.
Bron: Stadsarchief Amsterdam.

Gezicht op het Westerdok met schepen voor werf de Nachtegaal, rechts de huizen aan de Zandhoek en in het verschiet de Amsterdamse Stoom-Suiker-Raffinaderij in de Grote Bickersstraat. Aquarel en potlood, ca 1870. Bron: Stadsarchief Amsterdam.

P.A. Schipperus (1840 – 1929)

Het poolschip ‘Willem Barents’. Houtgravure, 1878. Bron: Stadsarchief Amsterdam.

William Hoard Yorke (1847 – 1921)

Het clipperbarkschip ‘Thorbecke VII’ onder kapitein J.F. Höper. Ca 1890. Bron: Scheepvaartmuseum Amsterdam.

Louis Apol (1850 – 1936)

Louis Apol was een Nederlandse kunstschilder en behoort tot de Haagse School. Hij is vooral bekend van zijn winterlandschappen. In 1880 voer hij mee op de expeditie met de schoener Willem Barents naar Nova Zembla. Op basis van de schetsen die hij onderweg heeft gemaakt schilderde hij diverse keren het poollandschap en de schoener Willem Barents.

Jan Frederik Meursing (1855 – 1930)

Amerikaanse schoener Ocolona. Potlood en aquarel, 1879. Bron: Maritiem Museum Rotterdam.

C.A. de Vries (1940 – )

De bark ‘Amstel’. Gouache 70×50 cm. Bron: https://cadevries.wordpress.com

Arnold de Lange (1968 – )


Klipper ‘Tjerimai’ hoog aan de wind varend tijdens stormachtig weer op de Noordzee. Olieverf op doek, 60×80 cm.
De Klipper ‘Tjerimai’ voor anker op een Indische rede. Olieverf op doek, 30×40 cm.
Print Friendly, PDF & Email