In de vaart

De volgende op werf de Nachtegaal in Amsterdam van stapel gelopen schepen zijn nog in de vaart. De grote klippers en andere grote zeilschepen hebben helaas de tand des tijds niet doorstaan.

Gebroeders (zeiltjalk), 1879

De Gebroeders is het oudste in Nederland gebouwde stalen schip dat in Nederland is geregistreerd. Het model is bijzonder, het is een soort kruising tussen een tjalk en een sk├╗tsje. Over de geschiedenis van dit schip is niet veel bekend, tot het in 1989 naar Engeland is verkocht. Daar deed het regelmatig mee aan zeilraces zoals de Theems Barges Races en is het voor de chartervaart gebruikt.
Het Engelse echtpaar Guy en Ruth Toye kopen het schip en varen het in 1997 weer terug naar Nederland om het te laten restaureren op scheepswerf Buitenweg in Vreeswijk (nu Museumwerf, zie ook deze webpagina van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig).

 

De Gebroeders (1879), jaar en fotograaf onbekend.
Argus (klipper, gebouwd als Senior), 1890

img_0007

In 1890 te water gelaten zeilklipper Senior met als eerste eigenaar C. de Groot uit Amsterdam. In 1907 gaat het  schip over naar eigenaar G.J. Brom in Amsterdam en wordt omgedoopt tot Argo.

In 1921 wordt het schip door Prins Hendrik in gebruik gesteld als opleidingsschip van het Koninklijk Onderwijs Fonds Amsterdam en omgedoopt tot Prins Hendrik. In 1966 is het buiten dienst gesteld.

In de jaren ’70 wordt het schip geheel gerestaureerd en in gebruik genomen als zeilpassagiersschip met als thuishaven Stad aan het Haringvliet. In 2008 is het schip omgedoopt tot Argus.

De Argus kan worden geboekt via www.aandehaven1.nl

 
De Senior in aanbouw op werf De Nachtegaal. Foto: Jan Frederik Meursing. Bron: Scheepvaartmuseum Amsterdam.
Haringvliet (gebouwd als Zuiderzee), 1899

In 1899 wordt op werf De Nachtegaal in opdracht van het loodswezen, onderdeel van de Marine, een gasvaartuig gebouwd waarmee boeien op zee van gas voor de verlichting werden voorzien. In het archief van de Marine, Loodswezen afdeling IV, is de volgende opdracht aanwezig.

Het bouwen en leveren van een stalen gasvaartuig met
beschieting, mastgestel, tuig en zeilen voor de dienst der
verlichting in het 4e en 5e district (nr. 212). 1899.

 

 

 

 

 

Nieuws van den Dag, 31 januari 1899

Gasvaartuig de Zuiderzee (later Haringvliet), hier onder zeil in het jaar van de tewaterlating 1899. Bron: Scheepvaartmuseum Amsterdam

 

Het schip heeft Enkhuizen als thuishaven, waar het bij de gasfabriek wordt gevuld. Eind jaren ’40 is de Zuiderzee omgedoopt tot Haringvliet. Het schip wordt door een particuliere eigenaar omgebouwd tot recreatieschip en ligt in Arnhem.

Christiaan Brunings, 1900

Jan Frederik Meursing verwerft een opdracht van Rijkswaterstaat voor de bouw van een stoomijsbreker die in 1900 wordt opgeleverd. Hij is tot 1968 in de vaart bij Rijkswaterstaat, eerst als ijsbreker en later als meetvaartuig bij onder meer de aanleg van de Deltawerken.

De Christiaan Brunings na de tewaterlating voor werf De Nachtegaal, 1900. Foto: Jan Frederik Meursing, archief Scheepvaartmuseum.

De Christiaan Brunings ligt nu als varend erfgoed aangemeerd bij het Scheepvaartmuseum Amsterdam. Het schip wordt met veel enthousiasme door vrijwilligers onderhouden en gevaren. Het schip kan vanuit het museum worden bezocht en een aantal dagen per jaar is het mogelijk om mee te varen. Het schip wordt ook ingezet bij evenementen zoals de intocht van Sinterklaas,  Sail Amsterdam en Dordt in Stoom.

Stoomijsbreker Christiaan Brunings afgemeerd bij het Scheepvaartmuseum Amsterdam. Foto: Lukas Meursing.
Print Friendly, PDF & Email