In de vaart

De volgende schepen die op werf de Nachtegaal van stapel zijn gelopen zijn nog in de vaart. De grote klippers en andere grote zeilschepen hebben helaas de tand des tijds niet doorstaan.

Gebroeders (zeiltjalk), 1879

De Gebroeders is het oudste in Nederland gebouwde staalschip dat in Nederland is geregistreerd. Het model is bijzonder, het is een soort kruising tussen een tjalk en een sk├╗tsje. Over de geschiedenis van dit schip is niet veel bekend, tot het in 1989 naar Engeland is verkocht. Daar deed het regelmatig mee aan zeilraces zoals de Theems Barges Races en is het voor de chartervaart gebruikt.
Het Engelse echtpaar Guy en Ruth Toye kopen het schip en varen het in 1997 weer terug naar Nederland om het te laten restaureren op scheepswerf Buitenweg in Vreeswijk (zie deze webpagina van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig).

 

De Gebroeders (1879), jaar en fotograaf onbekend.
Argus (klipper, gebouwd als Senior), 1890

img_0007

In 1890 te water gelaten zeilklipper Senior met als eerste eigenaar C. de Groot uit Amsterdam. In 1907 gaat het  schip over naar eigenaar G.J. Brom in Amsterdam en wordt omgedoopt tot Argo.

In 1921 wordt het schip door Prins Hendrik in gebruik gesteld als opleidingsschip van het Koninklijk Onderwijs Fonds Amsterdam en omgedoopt tot Prins Hendrik. In 1966 is het buiten dienst gesteld.

In de jaren ’70 wordt het schip geheel gerestaureerd en in gebruik genomen als zeilpassagiersschip met als thuishaven Stad aan het Haringvliet. In 2008 is het schip omgedoopt tot Argus.

De Argus kan worden geboekt via www.aandehaven1.nl

 
Haringvliet (gebouwd als Zuiderzee), 1899

In 1899 wordt op werf De Nachtegaal in opdracht van het loodswezen, onderdeel van de Marine, een gasvaartuig gebouwd waarmee boeien op zee van gas voor de verlichting werden voorzien.

 

 

 

 

 

Nieuws van den Dag, 31 januari 1899

Eind jaren ’40 is de Zuiderzee omgedoopt tot Haringvliet. Het schip is door een particuliere eigenaar omgebouwd tot woonschip en ligt in Arnhem.

Christiaan Brunings, 1900

Jan Frederik Meursing verwerft een opdracht van Rijkswaterstaat voor de bouw van een stoomijsbreker die in 1900 wordt opgeleverd. Hij is tot 1968 in de vaart bij Rijkswaterstaat, eerst als ijsbreker en later als meetvaartuig bij onder meer de aanleg van de Deltawerken.

De Christiaan Brunings na de tewaterlating voor werf De Nachtegaal, 1900. Foto: Jan Frederik Meursing, archief Scheepvaartmuseum.

De Christiaan Brunings ligt nu als varend erfgoed aangemeerd bij het Scheepvaartmuseum Amsterdam. De Christiaan Brunings wordt met veel enthousiasme door vrijwilligers onderhouden en gevaren. Het schip kan vanuit het museum worden bezocht en een aantal dagen per jaar is het mogelijk om mee te varen en het schip wordt ingezet bij evenementen zoals de intocht van Sinterklaas,  Sail Amsterdam en Dordt in Stoom.

Stoomijsbreker Christiaan Brunings afgemeerd bij het Scheepvaartmuseum Amsterdam. Foto: Lukas Meursing.
Print Friendly, PDF & Email